Wszystko co powinieneś wiedzieć o MSL!
Idąc za głosem użytkowników naszego „terranowego” forum, domagających się większej ilości artykułów traktujących o rozgrywkach z dalekiej Korei, postanowiłem stworzyć dla Was coś w rodzaju kompendium wiedzy o każdej z lig. Jako pierwszą do tablicy poprosimy jedną z indywidualnych lig – MBCGame StarLeague, w skrócie MSL. W poniższym artykule znajdziecie wszystkie niezbędne informacje, które pomogą Wam bliżej poznać wspomniane rozgrywki.
Liga MBCGame StarLaegue powstała w roku 2003 zastępując KPGA Tour (powstały w roku 2002). Rozgrywki MSL transmitowane są przez stację MBC Game, wchodzącą w skład Koreańskich telewizji kablowych w całości poświęconych e-sportowi. MSL jest drugim, obok OSL, turniejem, w którym prawo do udziału posiadają jedynie profesjonalni gracze z licencją KeSPA. Pod względem prestiżu MSL ustępuje nieco pola swojej starszej siostrze, jednak uważa się, iż oba turnieje stoją na podobnym poziomie biorąc pod uwagę graczy w nich występujących.
MBCGame StarLeague to turniej, w którym bierze udział 32 graczy, trwający około trzech i pół miesiąca. Przerwa pomiędzy poszczególnymi edycjami turnieju wynosi z reguły około 2 tygodni. MSL posiada bardzo prostą strukturę – turniej ten podzielony jest na trzy następujące etapy: MSL, Survivor oraz kwalifikacje offline. Poniżej schemat objaśniający cały proces:
Prawo do startu w turnieju ma każdy gracz z licencją KeSPA-y. Zasadniczy etap MSL składa się z 32 graczy. 24 z nich kwalifikuje się do turnieju przez eliminacje powszechnie znane jako Survivor - jest on procesem mającym na celu wyłonienie 24 graczy uprzywilejowanych do udziału w zasadniczym etapie Ligi (szczegółowe zasady tego etapu zostaną wyjaśnione w dalszej części artykułu). Pozostała ósemka to zawodnicy, którzy zapewnili sobie „slot” w etapie zasadniczym dobrymi występami we wcześniejszej edycji turnieju. Innymi słowy, najlepsza ósemka poprzedniej edycji MSL nie musi brać udziału w poszczególnych etapach kwalifikacyjnych.
Tak wygląda w skrócie schemat rozgrywania poszczególnych etapów MSL, przejdźmy zatem do szczegółowego opisania każdego z nich.
Eliminacje offline są pierwszym etapem turnieju, mającym na celu wyłonienie 20 zawodników, awansujących do kolejnego etapu – Survivor. Gracze podzieleni są na 20 grup – zwycięzca każdej z nich ma zagwarantowany udział w Survivor. Oficjalnie ten etap również nazywany jest Survivorem, ale aby ułatwić życie obserwatorom zaczęto nazywać go eliminacjami offline.
Każdy gracz z ważną licencją KeSPA-y ma prawo do udziału w tym turnieju. Z reguły w kwalifikacjach offline bierze udział grubo ponad 150 graczy. Każdy z nich przydzielony jest do jednej z grup eliminacyjnych – w rezultacie otrzymujemy 20 grup, po 8 lub 9 zawodników. Mecze w grupach odbywają się na zasadzie drabinki pucharowej Single Elimination. Wszystkie mecze rozgrywane są w systemie best-of-three (do dwóch zwycięstw). Awans do kolejnego etapu mogą zapewnić sobie jedynie zwycięzcy poszczególnych grup. W rezultacie otrzymujemy 20 graczy awansujących do następnej fazy turnieju – Survivoru.
MBCGame Survivor, powszechnie nazywany „Survivor” jest turniejem kwalifikacyjnym do etapu zasadniczego MSL. Zawodnicy rozgrywają mecze w 12 grupach po 4 zawodników. Z każdej grupy awans może zapewnić sobie dwóch graczy. Daje to łączną liczbę 24 zawodników, którzy dołączą w kolejnym etapie do ósemki, która zapewniła sobie awans podczas poprzedniej edycji.
W tym etapie bierze udział 20 zawodników, którzy zapewnili sobie występy w tej fazie podczas eliminacji offline. Kolejna 12 zawodników, to najwyżej rozstawieni gracze w rankingu KeSPA, którzy nie zapewnili sobie startu w tym etapie w poprzedniej edycji (z każdego zespołu występującego w ProLidze awans otrzymuje jeden zawodnik). Skład ten uzupełnia 16 graczy, którzy w poprzedniej edycji MSL zajęli miejsca od 9 do 24. Utworzona w ten sposób 48 osobowa lista dzielona jest na 12 grup po 4 zawodników. Mecze w poszczególnych grupach odbywają się w tzw. formacie ODT, którego zasady obrazuje poniższy schemat:
Wszystkie mecze w grupach odbywają się w systemie best-of-one (do jednego zwycięstwa). Jak możemy zaobserwować na powyższym schemacie, gry odbywają się na zasadach drabinki Double Elimination (tzw. repasaży). W „meczu wygranych” pojedynek rozgrywają zwycięzcy Gry 1 oraz Gry 2, natomiast w „meczu przegranych”, przegrani Gry 1 oraz Gry 2. Pierwszym graczem, który zapewnia sobie awans do kolejnego etapu jest zwycięzca „meczu wygranych”. Drugim zawodnikiem, który może cieszyć się awansem jest zwycięzca Tiebreaku, w którym mierzą się ze sobą: przegrany „meczu wygranych” oraz wygrany „meczu przegranych”. W ten sposób wyłaniana jest dwójka zawodników z każdej grupy awansująca do kolejnego etapu turnieju.
Kolejny etap turnieju nazywany jest potocznie „Steal Draftem” lub Group Selection. Zadaniem draftu jest przydzielenie poszczególnych zawodników do jednej z 8 grup ponumerowanych od A do H. Drafcie bierze udział 32 zawodników (24 która zapewniła sobie awans podczas Survivoru oraz ósemka najlepszych graczy z poprzedniej edycji MSL). Podczas draftu każdy z graczy rozstawiony jest z konkretnym numerem – tzw. seed. Numery te przyznawane są w oparciu o występy w poprzedniej edycji MSL (pierwsze 8 seedów) oraz o ranking KeSPA. Zasady obowiązujące podczas draftu są następujące:
- Pierwsza ósemka rozstawionych graczy rozdzielana jest pomiędzy grupy od A do H (osoba z numerem 1 do grupy A, osoba z numerem 8 do grupy H). Gracze rozstawieni z numerami od 1 do 8 nie mogą być przenoszeni między grupami przez innych graczy podczas procesu Group Selection – pozostają oni w grupach przydzielonych im na początku.
- Gracze rozstawieni z numerami od 9 do 16 również przydzielani są do oddzielnych grup, tym razem jednak w odwróconej kolejności (gracz z numerem 9 do grupy H, gracz z numerem 16 do grupy A).
- Gracze rozstawieni z numerami od 17 do 32 sami wybierają grupę w której chcą zagrać oraz zawodnika z tej grupy, z którym chcą rozegrać pierwszy mecz. Kolejność wybierania zależy od numeru jaki posiada zawodnik (zaczyna gracz rozstawiony z „siedemnastką”)
- Po uporządkowaniu grup w opisany powyżej sposób przychodzi czas na kolejny etap Group Selection tzw. stealing, którego zasady są następujące:
- stealing rozpoczyna się na graczu rozstawionym z numerem 16 – kończy na graczu z numerem 1.
- gracze rozstawieni z numerami od 9 do 16 mają prawo do wybrania jednej z trzech następujących możliwości:
- zamiana na pozycje z dowolnym zawodnikiem
- wymiana obecnego przeciwnika na innego, dowolnie wybranego
- spasowanie – nie zmienianie niczego w rozstawieniu grup - gracze rozstawieni z numerami od 8 do 3 mają prawo do wykonania dwóch z poniższych czynności:
- wymiana zawodnika z grupy na dowolnie wybranego innego zawodnika
- zamiana na pozycje dwóch dowolnie wybranych zawodników
- pas – nie zmienianie niczego w rozstawieniu grup - gracze rozstawieni z numerami 1 oraz 2 mają prawo do trzykrotnego zamienienia na pozycje dwóch dowolnie wybranych graczy.
Rozstawienie w ten sposób gracze mogą rozpocząć zmagania w zasadniczym etapie MSL – etapie grupowym.
W tym etapie gracze rozstawieni są pomiędzy 8 grup, z których awans zapewnić może sobie dwóch graczy. Mecze odbywają się w systemie best-of-one (do jednego zwycięstwa). Tak jak miało to miejsce w przypadku Survivoru, tak i tym razem obowiązuje format ODT. Dla tych, którzy nie do końca oswoili się z tym formatem, zapraszam do zapoznania się po raz drugi z poniższym schematem:
Przypomnę tylko w skrócie, iż awans zapewniają sobie: zwycięzca „meczu wygranych” oraz zwycięzca Tiebreaku. Wyłoniona w ten sposób 16 zawodników stoczy zacięte boje w kolejnym etapie – fazie pucharowej.
W tej fazie turnieju udział bierze 16 zawodników, która zapewniła sobie awans w etapie grupowym. Mecze w tym etapie odbywają się w systemie best-of-three (do dwóch zwycięstw) w przypadku pierwszej rundy (Round of 16) oraz best-of-five (do trzech zwycięstw) w przypadku pozostały rund.
W momencie gdy wszystkie mecze fazy grupowej są już zakończone tworzona jest drabinka pucharowa Single Elimination. Zasady obowiązujące podczas losowania drabinki są dwie. Gracze z pierwszych miejsc łączeni są w pary z graczami z miejsc drugich fazy grupowej. W oparciu o aktualny ranking KeSPA bracket dzielony jest na dwie części, tak aby zapewnić równowagę między graczami w odpowiednich częściach drabinki (jako przykład można podać fakt, iż gracze z pierwszego i drugiego miejsca w rankingu KeSPA, przydzieleni są do przeciwnych części drabinki, tak aby mogli spotkać się dopiero w finale). Utworzony w ten sposób bracket ma oczywiście na celu wyłonienie najlepszego zawodnika turnieju.
Ważna zasadą o jakiej należy wspomnieć w przypadku fazy pucharowej jest tzw. „thumbs down”. Założeniem tej zasady jest odrzucenie jednej mapy z puli map tej fazy (pula składa się z 4 map). Prawo do odrzucenia map w pierwszej rundzie fazy pucharowej (Ro16) maja zwycięzcy grup – po odrzuceniu jednej mapy otrzymujemy pulę 3 map, na której rozegrane zostaną mecze w poszczególnych parach. W kolejnych etapach prawo do odrzucenia jednej mapy mają obaj gracze – tym razem odrzucone mapy nie będą mogły być powtórzone podczas meczu. Dzieje się tak z uwagi na fakt, iż od ćwierćfinałów mecze rozgrywane są w systemie best-of-five, czyli istnieje realna możliwość rozegrania 5 gier przy puli 4 map. W takim wypadku obydwie z odrzuconych przez graczy map nie będą mogły być powtórzone w meczu nr 1 i nr 5.
Przebrnęliśmy już przez każdy z etapów turnieju, dlatego w następnej kolejności chciałbym przejść do omówienia historii tych rozgrywek.
Pod koniec 2001 KPGA (Korean ProGaming Association) zorganizowało serię comiesięcznych rozgrywek. Były to niewielkie turnieje, z prostym systemem trwające zaledwie jeden dzień. Turnieje rozgrywane były zawsze pierwszego dnia miesiąca poczynając od sierpnia 2001. W grudniu 2001 roku zorganizowano małą ligę trwającą około miesiąca, do której zaproszono najlepszych graczy z poprzednich mini-turniejów. Poniżej krótki spis poszczególnych turniejów:
KPGA Sierpień (01-08-2001)
- [z-zone]SoO
- KisS)TaewoO
- GoRush
- 100prowin
Pula map: Universal Tripod, Symmetry of Psy, Back and Belly;
KPGA Wrzesień (01-09-2001)
- H.O.T-Forever
- ChRh
- Oddysay
- [NC]…Marine
Pula map: Universal Tripod, Symmetry of Psy, Plains to Hill;
KPGA Październik (01-10-2001)
- KisS)TaewoO
- JunioR
- H.O.T-Forever
- ChRh
Pula map: Universal Tripod, Symmetry of Psy, Plains to Hill, Lost Temple;
KPGA Listopad (01-11-2001)
- MuMyung
- H.O.T-Forever
- KisS)TaewoO
- TheMarine
Pula map: Universal Tripod, Symmetry of Psy, Plains to Hill, Lost Temple;
KPGA December Winners Championship (27-12-2001 / 24-01-2002)
- MuMyung
- YellOw
Pula map: Universal Tripod, Symmetry of Psy, Plains to Hill, Lost Temple;
Mając na uwadze fakt, iż były to stosunkowo małe turnieje o niedużej randze, żaden ze zwycięzców nie jest zaliczony do grona graczy, którym udało się wygrać indywidualną ligę.
W tym samym czasie gdy KPGA organizowała jednodniowe turnieje, OGN zaczął organizację większych rozgrywek nazywając je ligą (konkretnie StarLeague). Chcą dotrzymać kroku konkurencyjnej stacji zrezygnowano z idei jednodniowych turniejów zastępując je bardziej rozbudowanymi rozgrywkami trwającymi około 3 miesięcy. Rozgrywki KPGA Tour były turniejem dla 16 graczy. Pierwszy turniej w tym formacie rozpoczął się 14 lutego 2002 roku i potrwał do 14 kwietnia tego samego roku. Do turnieju zaproszono następujących graczy:
Terranie: NaDa, ChRh, TheMarine, Oddysay, Sync, ElkY (który rozgrał swój drugi mecz w tym turnieju jako Protoss), SlayerS_’BoxeR’ oraz Rookie;
Zergowie: Sinji_NT, MuMyung, H.O.T.-Forever, Enough, KIMWANCHUL oraz Yellow;
Protossi: Grrrr… oraz IntoTheRain;
System tego turnieju był dość skomplikowany, ponieważ oparty był na trzech drabinkach. W pierwszej kolejności gracze podzieleni zostali w pary tworząc w ten sposób drabinkę rozpoczynającą się od Ro16. Zwycięzca tej drabinki miał zagwarantowane miejsce w finale turnieju, natomiast przegrany meczu finałowego mógł jedynie wystąpić w meczu o 3-cie miejsce. Przebieg meczów prezentuje poniższy schemat:
Link do drabinki w osobnym oknie: 1st KPGA Tour pt.1
W następnej kolejności tworzony był swojego rodzaju Losers Bracket dla graczy, którzy przegrali swoje gry w pierwszej rundzie. System ten różni się od zwykłego Double Elimination tym, iż gracze którzy odpadli w pierwszej rundzie rozgrywali mecze jedynie między sobą – w kolejnych fazach nie dołączali do drabinki, zawodnicy, którzy polegli w kolejnych meczach pierwszej drabinki. Zwycięzca tej drabinki miał zagwarantowane miejsce w finale przegranych. Przebieg gier prezentował się w następujący sposób:
Link do drabinki w osobnym oknie: 1st KPGA Tour pt. 2
Kolejna drabinka została utworzona z zawodników, którzy przegrali swoje ćwierćfinałowe mecze. Zwycięzca tej drabinki mógł zagwarantować sobie udział w finale przegranych. Przebieg gier w tej drabince poniżej:
Link do drabinki w osobnym oknie: 1st KPGA Tour pt. 3
Zwycięzca drabinki numer 2 (ChRh) spotkał się w finale przegranych ze zwycięzcą drabinki numer 3 (SlayerS_’BoxeR’). Zwycięzca tego pojedynku awansował do głównego finału turnieju. W tym meczu Boxer nie bez problemów poradził sobie ze swoim rywalem wygrywając ten pojedynek 2:1.
W meczu o 3-cie miejsce zmierzyli się ze sobą IntoTheRain oraz ChRh – zwycięzcą tego pojedynku okazał się gracz Protosski. W wielkim finale stanęli naprzeciw sobie dwaj odwieczni rywale: BoxeR oraz YellOw. Mecz finałowy odbył się w systemie best-of-five (do trzech zwyciestw), a triumfatorem pierwszych rozgrywach KPGA Tour został SlayerS_’BoxeR’, pokonując swojego rywala w stosunku 3:1. Poniżej VOD z pierwszego oraz ostatniego meczu tego finału:
Ostateczny wynik turnieju prezentował się w następujący sposób:
KPGA 1st Tour (14-02-2002 / 14-04-2002)
- SlayerS_’BoxeR’
- YellOw
- IntoTheRain
- ChRh
Pula map: Wish Bone, Symmetry of Psy2, Plains to Hill1.07, River of Flame;
Kolejne turnieje to dominacja jednego zawodnika. Lee Yoon Yeol (NaDa), bo o nim mowa, wygrał dwie kolejne edycje KPGA Tour nie pozostawiając swoim rywalom nawet cienie wątpliwości co do tego, kto jest najlepszy. Podium dwóch kolejnych rozgrywek prezentowało się następująco:
Reebok KPGA 2nd Tour (18-04-2002 / 22-06-2002)
- NaDa
- YellOw
- SoNiC)BlacK
- ChoJJa
Pula map: Blade Storm, Indian Lament, Plains to Hill, River of Flame;
Pepsi Twist KPGA 3rd Tour (04-07-2002 / 05-10-2002)
- NaDa
- Reach
- SlayerS_’BoxeR’
- ChRh
Pula map: Blade Storm, Indian Lament, Plains to Hill, River of Flame;
Po raz ostatni KPGA Tour odbył się w dniach od 25 października 2002 roku do 18 stycznia roku 2003. W turnieju wzięło udział 16 zawodników, jednak tym razem obowiązywały zupełnie inne zasady niż w przypadku pierwszego turnieju z cyklu KPGA Tour. Zawodonicy zostali podzieleni na dwie grupy nazwane odpowiednio: Mega Match oraz Xtra Match. Rozkład sił prezentował się w następujący sposób:
Mega Match: kOs, ChoJJa, SlayerS_’BoxeR’, Junwi, CryStal, GGMAN, Reach oraz XellOs;
Xtra Match: NaDa, Zeus, JinNam, Sync, H.O.T.-Forever, Oddysay, MuMyung oraz Junitoss;
Zasady jakie obowiązywały podczas meczów grupowych były proste. Gracze rozgrywali swoje gry w systemie ligowym (każdy z każdym), każdy mecz w systemie best-of-one. Dodatkowym udziwnieniem była dwutygodniowa runda, która rozegrana była na półmetku zmagań. W tej rundzie gracz z pierwszego miejsca grupy Mega Match rozegrał dwie gry z graczami z pozycji 7 oraz 8 z grupy Xtra Match, gracz z drugiego miejsca rozegrał, podobnie jak gracz na pierwszym miejscu, mecze z zawodnikami z pozycji 7 i 8 w drugiej z grup. Gracz z miejsca 3 rozgrywał mecze z zawodnikami z miejsc 5 oraz 6 itd. Wyniki tych gier brane były pod uwagę w ostatecznym bilansie poszczególnych lig. Przebieg gier grupowych (bez uwzględnienia wyżej wspomnianej dwutygodniowej rundy dodatkowej) wyglądał następująco:
Link do drabinki w osobnym oknie: 4th KPGA Tour
Kolejnym etapem były play-offy poszczególnych grup graczy. Gracze z miejsca drugiego oraz trzeciego rozgrywali półfinał w systemie best-of-five, następnie zwycięzca tego półfinału rozgrywał finałowy mecz w danej grupie z zawodnikiem z pierwszego miejsca. Zwycięzcy finałów poszczególnych grup spotkali się ze sobą w finale turnieju. Z grupy Mega Match awans uzyskał ChoJJa, natomiast z Xtra Match awansował NaDa, dla którego był to już trzeci finał z rzędu. W finale NaDa pokonał swojego rywala bez większych problemów stając się pierwszym zawodnikiem w historii lig indywidualnych, któremu udało się wygrać trzy turnieje z rzędu. Poniżej video z ostatniej gry w finale:
Końcowe rozstawienie zawodników na podium prezentowało się następująco:
Baskin Robbins KPGA 4th Tour (25-10-2003 / 18-01-2003)
- NaDa
- ChoJJa
- kOs
- JinNam
Pula map: Blade Storm, Acheron, Plains to Hill, River of flame, Face Off;
Kolejnym turniejem zorganizowanym przez KPGA była liga KTEC KPGA Winner’s Championship, która odbyła się w dniach od 23 stycznia do 3 marca 2003 roku. Tym razem były to rozgrywki zorganizowane dla najlepszych graczy poprzednich turniejów, dlatego też udział w tym turnieju zagwarantowany mieli jedynie gracze, którzy w poprzednich edycjach zajęli miejsca na podium. Ostateczny skład zawodników prezentował się następująco:
Terranie: Nada, ChRh, SlayerS_’BoxeR’, kOs;
Zergowie: YellOw, JinNam, SoNiC)BlacK, ChoJJa;
Protossi: Reach, IntoTheRain;
Zawodnicy zostali podzieleni na dwie grupy: A i B. W grupie A zmierzyli się ze sobą: NaDa, YellOw, JinNam, ChRh oraz IntoTheRain; natomiast w grupie B wystąpili: SoNiC)BlacK, SlayerS_’BoxeR’, kOs, ChoJJa oraz Reach. Tym razem zasady były o wiele prostsze. Zwycięzca grupy A spotkał się w półfinale z drugim zawodnikiem gruby B, natomiast zwycięzca grupy B zagral z graczem z drugiego miejsca z grupy A. W finale zmierzyli się ze sobą dwaj zawodnicy, którzy rozegrali pierwszy finał rozgrywek KPGA Tour: SlayerS_’BoxeR’ oraz YellOw. Tym razem w meczu rozgrywanym w systemie best-of-five, lepszy okazał się YellOw. Poniżej VOD z finałowej gry:
Końcowy podział zawodników na podium:
KTEC KPGA Winners Championship (23-01-2003 / 22-03-2003)
- YellOw
- SlayerS_’BoxeR’
- NaDa
- SoNiC)BlacK
Pula map: Blade Storm, Sauron, Plains to Hill, JR’s Memory;
Wkrótce po zakończeniu drugiego Winners Championship organizacja KPGA upadła, co skrzętnie wykorzystała stacja MBCGame przejmując prawa do prowadzenia turniejów organizowanych przez KPGA. MBCGame od razu przeszło do wprowadzenia rewolucji zarówno w formacie prowadzenia rozgrywek jak i oficjalnej nazwie turnieju. Podchwytując pomysł bliźniaczej stacji OGN, MBCGame postanowiło nazwać swój turniej MBCGame StarLeague, w skrócie MSL.
Stout MSL uznawany jest za pierwszy oficjalny turniej MSL. Dzieje się tak z uwagi na fakt, iż rozgrywki KPGA Tour nie są oficjalnie uznawane za MSL, jednakże zwycięzcy tych rozgrywek mogą szczycić się tytułem zdobywców MSL.
Pierwszym turniejem pod patronem MBCGame był wyżej wspomniany Stout MSL. W turnieju wzięło udział 16 zawodników (nie wliczając w to eliminacji), a system rozgrywek opierał się na drabince Double Elimination. Z uwagi na fakt, iż sposób w jaki dobierane były pary w Losres Bracket odbiegał nieco od normy (do czego zdążyliśmy się już przyzwyczaić w turniejach koreańskich), poniżej umieszczam jedynie drabinkę Winners Bracket:
Link do drabinki w osobnym oknie: Stout MSL – Winners Bracket
W dolnej strefie turnieju (Losers Bracket) od zwycięstwa do zwycięstwa kroczył NaDa, który w finale LB spotkał się z Zeusem. Pierwsze dwie gry to zwycięstwa Zeusa i gdy wydawało się, że supremacja NaDy zostanie zakończona, Lee Yoon Yeol wygrał 3 kolejne mecze, co otworzyło mu drogę do czwartego z rzędu finału MSL. Wydawać by się mogło, że doświadczenie zdobyte podczas finału Losers Bracket pomoże NaDzie w odniesieniu ostatecznego zwycięstwa (Nal_rA rozpoczynał ten mecz z przewagą jednego meczu), jednak NaDa poniósł dwie porażki, ustępując w ten sposób miejsca graczowi Protosskiemu. Poniżej video z ostatniej gry w finale:
Ostateczny rozkład sił na podium prezentował się następująco:
Stout MSL (17-04-2003 / 19-07-2003)
- Nal_rA
- NaDa
- Zeus
- ChoJJa
Pula map: Charity, Dark Sauron, Gauntlet 2003, JR’s Memory;
Kolejne turnieje odbywały się w tym samym systemie opartym na eliminacjach oraz zasadniczej fazie turnieju, która opierała się na drabince Double Elimination. Ważnym do odnotowania faktem jest to, iż przez kolejne 3 turnieje po raz kolejny byliśmy świadkami supremacji jednego zawodnika. Tym razem był nim kolejny gracz Terrański – iloveoov. Podium w tych turniejach wyglądało następująco:
TriGem Sambo MSL (04-09-2003 / 06-11-2003)
- iloveoov
- YellOw
- NaDa
- Goodfriend
Pula map: U-Boat, Enter the Dragon, Gauntlet_TG, JR’s Memory;
HanaFOS CENGame MSL (08-01-2004 / 18-04-2004)
- iloveoov
- NaDa
- TheMarine
- Nal_rA
Pula map: U-Boat 2004, Enter the Dragon 2004, Luna, Detonation;
SPRIS MSL (20-06-2004 / 29-08-2004)
- iloveoov
- Kingdom
- Nal_rA
- Goodfriend
Pula map: Parallellines 3, Into the Darkness, Luna MBCGame, Detonation F;
iloveoov był drugim i zarazem ostatnim graczem, któremu udało się trzy razy z rzędu sięgnąć po mistrzostwo MSL. Kolejne turnieje pod logiem MBCGame to dominacje graczy Zergowskich. Wygrali oni trzy kolejne turnieje, jednym z nich był ChoJJa, który po wielu latach starań w końcu stanął na najwyższym stopniu podium. Poniżej zestawienie najlepszych graczy wspomnianych rozgrywek:
You Are The Golf King MSL (30-09-2004 / 06-02-2005)
- GoRush
- NaDa
- XellOs
- ChoJJa
Pula map: Raid-Assault, Into the Darkness II, Luna, Arizona;
UZOO MSL (21-04-2005 / 06-08-2005)
- sAviOr
- Reach
- ChoJJa
- iloveoov
Pula map: Raid-Assault 2, Rush Hour, Luna the Final, Neo Requiem;
LG CYON MSL (0 6-10-2005 / 14-01-2006)
- ChoJJa
- sAviOr
- iloveoov
- MuMyung
Pula map: Dark Sauron ll, Rush Hour ll, R-Point, Ride of Valkyries;
Po zakończeniu zmagań w LG CYCON MSL organizatorzy doszli do wniosku, iż system rozgrywek jest dość archaiczny, wymagający potężnej ilości czasu do rozegrania wszystkich gier. Postanowili oni wprowadzić odświeżony system rozgrywek, nie rezygnując jednocześnie całkowicie z idei Double Elimination. W ten sposób powstał format ODT rozgrywania meczów grupowych. Zasadnicza część MSL została podzielona na 3 etapy: 2 etapy grupowe (4×4 oraz 2×4) oraz etap pucharowy – tym razem jednak w systemie Single Elimination. Wprowadzone też dwie nowe reguły: „Steal Draft” oraz „thumbs down”. Zadaniem pierwszej jest rozmieszczenie zawodników w jak najbardziej zbalansowany sposób, tak aby uniknąć meczów na szczycie decydujących o awansie, już w pierwszych fazach turnieju. Druga zasada „thumbs down” została zaczerpnięta z rozgrywek WarCraftowcyh – pozwala ona na wykluczenie przez zawodników mapy, na której nie chcą rozgrywać swoich meczów.
Pierwszym sponsorem MSL w zmienionym formacie była firma Pringles. Współpraca na linii MBCGame – Pringles, była na tyle udana, że obie firmy postanowiły zorganizować wspólnie również kolejną edycję MSL. Rozkład sił na podium w tych turniejach prezentował się w następujący sposób:
Pringles MSL Season 1 (06-04-2006 / 16-07-2006)
- sAviOr
- Nal_rA
- Midas
- Kingdom
Pula map: The Eye, Rush Hour lll, Arcadia, 815 lll;
Pringles MSL Season 2 (17-08-2006 / 11-11-2006)
- sAviOr
- Silver
Pula map: Longinus, Blitz_Pringles, Arcadia II, Sin Peaks of Baekdu;
Jak widzimy na powyższym zestawieniu sAviOr został kolejnym graczem, któremu udało się ustrzelić MSL-owego hat-tricka.
Kolejna edycja MSL została zorganizowana we współpracy z Gom TV, była to zarazem ostatnia edycja turnieju rozgrywana w formacie z 16 graczami w fazie zasadniczej. W finale tego turniej spotkali się ze sobą sAviOr oraz Bisu, który stanął przed szansą zdobycia tytułu najlepszego gracza MSL jako zaledwie drugi z graczy Protosskich. Finał, który odbył się 3 marca 2007 roku, z pewnością zostanie zapamiętany przez wielu obserwatorów sceny StarCraftowej. Bisu, który był stawiany w roli przegranego jeszcze przed rozpoczęciem gier finałowych pokonał swojego rywala bez większych problemów w stosunku 3:0. Zachęcam wszystkich do obejrzenia wszystkich gier finałowych, VOD z ostatniej gry poniżej:
Gom TV MSL Season 1 (30-11-2006 – 03-03-2007)
- Bisu
- sAviOr
Pula map: Longinus ll, Blitz X, Desert Fox, Reverse Temple;
Po przeprowadzeniu trzech turniejów w nowym formacie MBCGame doszło do wniosku, iż aby uatrakcyjnić swoje rozgrywki potrzebują lekkich zmian. Największą zmianą w porównaniu do poprzedniego formatu jest fakt, ilość graczy z zasadniczej fazie turnieju zostało podwojona do 32. Zrezygnowano również z podziału zasadniczej fazy na 3 etapy, zastępując je dwoma. Pierwszy etap to faza grupowa, w której gracze podzielni są na 8 czteroosobowych grup, w których mecze rozgrywane są w formacie ODT. Drugi etap to drabinka pucharowa Single Elimination, do której awansuje 16 zawodników. Zasady „Steal Draftu” oraz „thumbs down” również zostały zaadaptowane do nowego formatu.
Pierwsze 3 sezony w powiększonym formacie były zorganizowane wspólnie z Gom TV. Był to zarazem ostatni sponsor MSL, który zdecydował się na dłuższą współpracę ze stacją MBCGame. Poniżęj zestawienie finalistów tych trzech rozgrywek:
Gom TV MSL Season 2 (0 3-05-2007 / 14-07-2007)
- Bisu
- Stork
Pula map: Desperado, Loki, Python, Monty Hall;
Gom TV MSL Season 3 (13-08-2007 / 17-11-2008)
- Mind
- Bisu
Pula map: ZodiAc, Loki ll, Python, Blue Storm;
Gom TV MSL Season 4 (27-12-2007 / 08-03-2008)
- Jaedong
- Kal
Pula map: ZodiAc, Loki ll, Katrina, Blue Storm;
Kolejne turnieje nie przyniosły nam już zmian w formacie rozgrywek i jest to format jaki możemy obserwować podczas obecnych rozgrywek MSL. Poniżej zestawienie finalistów poszczególnych edycji, aż do roku bieżącego.
Arena MSL (24-04-2008 / 26-07-2008)
- fOrGG
- Jaedong
Pula map: Tiamat, Athena, Othello, Colosseum;
ClubDay Online MSL (11-09-2008 / 22-11-2008)
- Bisu
- JangBi
Pula map: Athena 2, Byzantium 2, Medusa, Destination;
Wartym odnotowania jest fakt, iż Bisu stał się czwartym zawodnikiem w historii, któremu udało się skompletować tryplet w rozgrywkach MSL – jest on zarazem ostatnim graczem Protosskiem, któremu udało się wygrać ten turniej. Wyniki kolejnych turniejów prezentowały się w następujący sposób:
Lost Saga MSL (08-01-2009 / 20-03-2009)
- Luxury
- JangBi
Pula map: Byzantium 2.3, Neo Harmony, Destination, Carthage;
Avalon MSL (11-06-2009 / 30-08-2009)
- Calm
- Kwanro
Pula map: Byzantium 3, Carthage 3, Heartbreak Ridge, Outsider;
NATE MSL (26-11-2009 / 23-01-2010)
- Jaedong
- FlaSh
Pula map: Odd-Eye, Ultimatum, Fighting Spirit, Match Point;
W przypadku ostatniej edycji MSL, warto zwrócić uwagę na fakt, iż finał tych rozgrywek wzbudził niemałe emocje wśród obserwatorów sceny StarCraftowej. Niestety emocje, o którym tutaj mowa nie mają nic wspólnego z tymi pozytywnymi. Z uwagi na przerwę w dostawie prądu podczas jednej z finałowych gier sędziowie zmuszeni byli do podjęcia dość kontrowersyjnej decyzji przyznając zwycięstwo we wspomnianej grze Jaedongowi. Poniżej VOD z finałowego meczu tego turnieju:
Wraz ze zmianą formatów rozgrywania turnieju pojawiały się też inne zmiany – zmiany kosmetyczne. Na przestrzeni ostatnich 7 lat logo MSL przechodziło wiele ewolucji. Poniższy schemat prezentuje przebieg tychże zmian:
W 2005 roku MBCGame postanowiło zorganizować turniej MSL przeznaczony tylko dla płci pięknej. W turnieju wystartowało 8 zawodniczek:
Terranie: anna, PuzZle, ToSsGirL;
Zergowie: KangHyun, l3etty, maRie, Navy;
Protossi: Berry;
System gier oparty był na drabince pucharowej Double Elimination, natomiast gry rozgrywane były w systemie best-of-three (w Ro8, Ro4 oraz Finale WB), natomiast w finale Losers Bracket oraz w finale głównym mecze rozgrywały się do trzech zwycięstw (best-of-five). Przebieg gier turniejowych wyglądał następująco:
Link do drabinki w osobnym oknie: 1st Ladies MSL
W finale turnieju ToSsGirL pewnie pokonała swoją rywalkę 3:0 stając się pierwszą, i jak do tej pory ostatnią, zwyciężczynią Ladies MSL. Poniżej mecz finałowy (niestety w dwóch częściach):
1st Ladies MSL (17-02-2005 / 07-04-2005)
- ToSsGirL
- Navy
- maRie
Pula map: Into the Darkness 2, Luna, Raid Assault;
Ze względu na fakt, iż poprzednia edycja turnieju doczekała się niemałego fiaska podczas finału turnieju, stacja MBCGame do ostatniej chwili próbowała znaleźć firmę chętną do sponsorowania ich turnieju. Sytuacja była na tyle krytyczna, że ceremonia Group Selection odbyła się bez ogłoszenia oficjalnego sponsora turnieju. Aby wybrnąć z ciężkiej sytuacji organizatorzy postanowili przeprowadzić mecze grupowe w ekspresowym tempie licząc na zakontraktowanie nowego sponsora w trakcie trwania meczów grupowych. Sztuka ta się udała i jeszcze przed rozpoczęciem meczów w fazie pucharowym Hana Daetoo Securities został ogłoszony oficjalnym sponsorem MSL. Więcej na temat zaistniałem sytuacji możecie przeczytać na łamach naszego serwisu pod TYM oraz TYM linkiem.
Od samego początku organizatorzy zdawali sobie sprawę, iż aby uratować dobre imię turnieju i utrzymać go na odpowiednim poziomie do jakiego zdążyli nas już przyzwyczaić, potrzebują naprawdę spektakularnego finału. Takim spektakularnym finałem, może być tylko i wyłącznie powtórka z rozrywki z poprzedniej edycji. Na szczęście dla stacji jak również sponsora, los sprawił iż prawdopodobnie będziemy mogli być świadkami tegoż właśnie rewanżu!
29 maja, to dzień, który każdy z nas powinien zaznaczyć w swoim StarCraftowym kalendarzu. Tego dnia bowiem może dojść do starcia dwóch tytanów profesjonalnej sceny StarCraftowej. Już za dwa tygodnie FlaSh może otrzymać szansę do rewanżu za styczniową porażkę w wielkim finale z Jaedongiem. Taki finał to z pewnością coś naprawdę ekscytująco, dlatego już teraz odwołajcie wszystkie zaplanowane na ten dzień zajęcia. Żaden z fanów StarCrafta nie może przejść obok tego pojedynku obojętnie – finał Hana MSL, w którym mogą zmierzyć się FlaSh oraz Jaedong już za niespełna dwa tygodnie!
Poniżej Intro do bieżącej edycji MSL.
kawał niesamowicie dobrej roboty.
Jak zobaczyłem długość tego news’a to zrezygnowałem. Jutro na spokojnie przeczytam. Widać od razu, że to kawał solidnej roboty! Oby tak dalej A-Pack!
Nom solidna porcja wiedzy na temat MSL. A co do intra to uwazam ze najlepszym byl 2007 StarCraft EVER OSL Finals Opening. Dla niewtajemniczonych podrzucam linka:
http://www.youtube.com/watch?v=y0_uqO91mLw&feature=rec-HM-fresh+div
@grze.cho.
to bardziej potężny artykuł niż news ;p
Wrzucilem intro aktualnych rozgrywek – wrzucanie tego z 2007 roku mijaloby sie z celem przy opisie Hana MSL
Tak, oczywiscie sie zgadzam, chcialem tylko pokazac imo najlepsze intro;) Bo teraz jakeis takie mdle robia
Gdyby ktos mial jakies propozycje odnosnie artykuly (jakies braki, propozycja turnieju do szczegolowego opisania) to zapraszam do wpisywania swoich uwag w komentarzach
Co do tego finału Jaedong vs Flash to nie byłbym taki pewien. Tzn JD nie rozegrał jeszcze spotkania z Calmem, który jak wiadomo jest też zawodnikiem z wyższej półki(3 w rankingu Kespy o ile nic się nie zmieniło). Jeżeli jednak nie będzie niespodzianki imo Jaedong poradzi sobie z Flashem.
A gdzie jakis news o SC2CL? :(((
O jaaa. Dobrze, że nie interesuje mnie scena koreańska:D Ale może jak wstanę, to jednak się namówię na przeczytanie:D
@leoxander
wezme ten brak pod uwage przy pisaniu tekstu o OSL
Kawał świetnej roboty A-Pack. Wreszcie jakiś artykuł o broodwarze i to jaki!
jest chyba tylko jeden błąd: „FlaSh może otrzymać szansę do rewanżu za zeszłoroczną porażkę” – finał był w styczniu tego roku, więc porażka nie mogła być zeszłoroczna.
I jeszcze mam takie pytanie: Dlaczego OSL jest bardziej prestiżowa? Bo tak patrząc po tym co się dzieje w tym sezonie i poprzednim MSL stoi jednak na wyższym poziomie. W kilku miejscach też czytałem że system w MSL jest bardziej skillowy. Ten prestiż to jakaś sprawa związana z tradycją?
Dzieki za znalezienie bledu – jutro rano to poprawie
OSL jest uwazana za bardziej prestizowa, z uwagi na fakt, iz poczatki OSL siegaja 1999 roku. Cieszy sie tez ona wieksza popularnascia wsrod widzow (co pokazuja statystyki ogladalnosci, w ktorych OSL zawsze wyprzedza MSL). W OSL jest tez kilka dodatkowych „smaczkow” jak np The Golden Mouse.
Anyway, OSL jest nastepna w kolejnosci do opisanie, wiec z pewnoscia wszystko zostanie wyjasnione
Naprawdę niezły post ;)! Gratulacje! Mam pytanie: czy pojawią sie jakieś replaye z gry MYM.Raven vs iNcontrol albo chociaż filmiki?
Pozdrawiam!
@dnd
pomyślimy.
@sirAnT
Super! Bo dawno nie widziałem jak gra Raven ;).
@Pankalmar
Zgadzam się, ten opening wygrywa <3 Właśnie wtedy kiedy otwierał nam StarCraftowe mecze zacząłem jakoś bardziej interesować się tą grą ;3
@A-Pack
Jestem pod ogromnym wrażeniem tego ile literek potrafiłeś napisać dla tych kilku pozostałych tutaj miłośników SC:BW <3 Ja też się do nich zaliczam, więc czekam już na następnego newsa omnomnom ;333333
A za tą pracę wielkie POZDRO~!
Zaczelem juz zbierac materialy na temat OSL, jutro moze zrobie grafiki. Chcialbym wrzucic artykul o OSL przed finalem (w ta sobote), ale jest to raczej zadanie z rodzaju tych impossible to do, ale pod koniec przyszlego tygodnia powinno sie pojawic
dla Ciebie A-Pack za ten artykul
piwo
Pingback: Faza grupowa Bigfile MSL za nami - czas na Ro16!